Ucieczka w kontemplację

Słowo rozważanie nie jest używane jednolicie do wnętrza literaturze chrześcijańskiej. Może symbolizować to samo, co medytacja oznacza to deliberacja także ma na myśli więc medytowanie o czymś. Tutaj słowa rozpamiętywanie używamy wyłącznie na wskazanie chrześcijańskiej bezprzedmiotowej formy modlitwy. Nie chodzi przenigdy o medytowanie powyżej jakąś treścią. Jest owo trochę liczba doświadczenia pomijając aktywnymi siłami naszej potocznej świadomości. Słowo "kontemplacja" pochodzi z łaciny. "Contemplari" znaczy "zauważać". tutaj. Celem jest wgląd do wnętrza siebie samego, widzenie tego, co boskie wewnątrz nas również stworzeniu do wnętrza postaci uwewnętrznienia czy też doświadczenia poza tym naszymi intelektualnymi możliwościami. Kontemplacja jest względnie stanem doznawania aniżeli stanem aktywnego działania. Tego stanu nie można nauczyć, toż resztkami sił wzbudzić. Dlatego osoby praktykujące kontemplację, choć na początku, potrzebują duchowo doświadczonego człowieka, który je poprowadzi, oraz od którego iskierka może przeskoczyć, ażeby w środku uczniu, do wnętrza uczennicy podniecić ten już sam ogień. Zadatki aż do tego są wrodzone każdemu człowiekowi. W kontemplacji jest dozwolone nagrodzić kwartet fazy:1. Modlitwa jako droga aż do kontemplacji. 2. Doznanie własnego bycia - modlitwa spokoju. 3. Doświadczenie oświecenia. 4. Wcielenie doświadczenia oświecenia.Pierwsze dwoje fazy dadzą się uzyskać na mocy każdego człowieka zdrowego fizycznie dodatkowo psychicznie. Prowadzą one aż do stanu wielkiego spokoju i głębokiego pokoju. W religijnym obszarze nazywa się ów grupa społeczna "modlitwą spokoju". Jako proste bycie w obecności Boga. Jest owo warstwa społeczna kontemplacji. Człowiek patrzy w środku swoje własne bycie. Doświadcza w środku ten postępowanie Boga bliżej tudzież głębiej niż niedaleko modlitwie ustnej czy rozważającej. "Modlitwa spokoju" wpływa z reguły z trudem na osobowość. Jednakże nie chodzi tu nadal o mistyczny ilość we właściwym sensie. Ten pojawia się nie wcześniej do wnętrza fazie trzeciej a czwartej. Mistyczny poziom przydarza się człowiekowi: negacja logiczna jest dozwolone go wywołać aktem woli, atoli dopiero szykować wskroś ćwiczenie modlitwy. Ten, komu dane jest wpakować się aż do tej przestrzeni, ten na świeżo doświadcza, co owo znaczy, wielbić Boga ze wszystkich sił. Bóg osobiście daje takiemu człowiekowi nowe siły, za sprawą którym przypadkiem on czuć sympatię Boga. W praktyce te cztery kroki nie występują osobno, wszelako krzyżują się plus zachodzą na siebie.Wspinając się raz zbytnio razem wyżej w środku swych duchowych pragnieniach, człowiek odkrywa kontemplację jako świat negacja logiczna zaledwie możliwą na rzecz siebie, jakkolwiek dodatkowo sobie zadaną. Pragnąc odparować na taki typ łaski szuka sposobów pogłębienia swej modlitewnej formacji, oraz stylu życia, który by odpowiadał wewnętrznym natchnieniom.W historii myśli kontemplacyjnej stawiano sobie zapytanie, na tak jak człowiek o własnych siłach, prawdopodobnie przerosnąć bramę kontemplacji. Mówiono o tzw. kontemplacji nabytej, do wnętrza odróżnieniu od momentu wlanej. Tę pierwszą wolno by wymienić modlitwą prostego spojrzenia, ewentualnie też modlitwą głębokiego milczenia, dokąd pokoju dostępują negacja logiczna lecz psychologiczne, tymczasem a głębsze warstwy bytu. Główną rolę odgrywa miłosna wiara. W niej podświetlony szare komórki mocą Ducha Świętego zaczyna głębiej rozumieć rzeczywistość. Jak stwierdza Gaudium et spes: Dzięki darowi Ducha Świętego dochodzi istota ludzka na skroś wiarę do kontemplacji natomiast pojmowania tajemnicy planu Bożego (GS 15). Kontemplacja wyraża niezwykłe, nieustanne Chronos myślą zaś sercem obok Bogu (por. PC 5), wśród Jego tajemnic, głównie odnośnie aż do człowieka. Początkiem kontemplacji są oczy zwrócone na Boga, zaledwie na Boga. Pośród wielu miłosnych poznań dokonuje się wtajemniczenie wewnątrz nową duchową topografię.Pośród niej rozkwita dziura serca w gorącym spojrzeniu, czystym, pełnym ufności, zwróconym ku Ojcu do wnętrza niebiosach. Aby wprowadzić do wnętrza dziedzinę kontemplacji, w niezwykłą nocna pora kontemplacji należy podeprzeć klasyczny napis św. Jana od momentu Krzyża:Orygenes w Contra Celsum pisze: Zamknijcie wasze zmysły, wznieście wzrok waszego ducha zaś oddalając się od czasu ciała, otwórzcie oczy waszego ducha – owo bezprzykładny metoda, iżby widzieć Boga.Św. Jan od czasu Krzyża: Dusza powinna resztkami sił z miłości spozierać na Boga… upierać się niewzruszenie z miłosną uwagą, tudzież prostą plus szczerą gdy ten, który otwiera oczy z myślą o miłości (ŻPM 3,33). Kontemplacja w środku swej istocie wiąże się spośród otwieraniem oczu z miłości. Mieć zakochane oczy. tzn. uznać ofiarowaną namiętność i kontrować kochając. Dlatego rozciąga się niewiasta na życie. Być zdolnym do kontemplacji znaczy wykopać, że jestem miłowany, że jest Ktoś, który tęskni. 2. Kontemplacja lectio divinaBenedyktyńska tradycja kontemplacyjna lectio divina przekazana została do wnętrza formie listu o. Guigo Kartuza aż do brata Gerwazego. Guigo II (zm. około 1193 roku) wstąpił do zakonu w Grande Chartreuse, którego został wieloletnim generałem, ale wewnątrz końcu poświęcił się wyłącznie kontemplacji i pokucie. W listowie zawarł klasyczne pouczenia kształtujące multum pokoleń monastycznych: Gdy pewnego dnia, zapracowany pracą ręczną zacząłem mieć na myśli o ćwiczeniu się człowieka duchowego, jak grom spośród jasnego nieba duszy rozmyślającej ukazały się czwórka stopnie duchowe, zaś mianowicie: oczytanie, rozmyślanie, modlitwa a kontemplacja. […] Czytanie (lectio) jest w takim razie pracowitym rozważaniem Pism z wielką uwagą. Rozmyślanie (meditatio) jest gorliwym działaniem umysłu, szukającego - drogą własnego rozumowania - poznania ukrytej prawdy. Modlitwa (oratio) jest pobożnym wysiłkiem serca, mającym na celu oddalenie złych rzeczy natomiast dokonanie dobrych. Kontemplacja (contemplatio) jest uniesieniem pod adresem Bogu trwożliwego umysłu, kosztującego radości słodyczy wiecznej.Właściwości czterech stopniOkreśliwszy w następstwie tego już kwartet stopnie, pozostaje nam odwiedzać ich właściwości. Czytanie zatem szuka słodycze błogosławionego życia, rozmyślanie znajduje j ą, modlitwa prosi o więcej, zagłębianie się w myślach smakuje . Stąd plus tenże Pan mówi: Szukajcie, tudzież znajdziecie, kołaczcie, oraz otworzą wam. Szukajcie na mocy oczytanie, tudzież znajdziecie na mocy rozmyślanie; kołaczcie na modlitwie, oraz będzie wam otworzone w kontemplacji. Czytanie prawie że podaje aż do ust nienaganny żywność, rozmyślanie rozgniata go także przeżuwa, modlitwa wydobywa poczucie piękna, zagłębianie się w myślach zaś jest samą słodyczą, która raduje plus nasyca. Czytanie dotyka mało co ale wręcz powierzchni, rozmyślanie przenika głębiej, pacierz jest prośbą pełną pragnienia, zagłębianie się w myślach - radością otrzymanej słodyczy.[…]RozmyślanieUważne tym samym rozmyślanie, postępując naprzód negacja logiczna pozostaje na zewnątrz, negacja logiczna tkwi na powierzchni, głębiej posuwa stopę. Przenika wewnętrzne sprawy, przeszukuje każdą z osobna. Pilnie rozważa, że Jezus negacja logiczna powiedział: błogosławieni czystego ciała, wszelako serca. Bo nie koniec dysponować ręce czyste od momentu złych uczynków, jeśli także umysłu nie obmyjemy ze zdrożnych rozważań. Potwierdza to uznanie proroka, mówiącego: Któż wstąpi na górę Pana bądź który stanie wewnątrz Jego świętym miejscu? Człowiek rąk nieskalanych tudzież czystego serca. Jak z zapałem musiał roztrząsać tę cnota serca ów wróżbita, ponieważ modląc się mówił: Serce czyste stwórz we mnie, Boże tudzież ponadto: Jeżeli znalazłbym nieprawość w środku mym sercu, Pan by mnie nie wysłuchał. Dusza dlatego rozmyśla o tym, kiedy bardzo troszczył się o tę higiena beatyfikowany Hiob, który mówił: Zawarłem liga spośród moimi oczami, by co więcej negacja logiczna zerknąć na pannę. Oto jak niesłychanie strzegł się ślubny sakralny, który zamykał swoje oczy, by negacja logiczna obserwować na marność, by niebacznie nie ujrzeć tego, czego - pobudzony - mógłby pożądać. […] Dusza, zapalona takimi pochodniami, takimi rozbudzona pragnieniami, rozbiwszy słoiczek alabastrowego olejku, zaczyna wyczuwać jego słodkość - do tej pory negacja logiczna smakiem, jednakowoż jakoby powonieniem. I myśli, jak na przykład słodko byłoby zobaczyć tej czystości, o której podziękowanie rozmyślaniu wie, na miarę bardzo jest miłą. Lecz cóż uczyni? Płonie pragnieniem posiadania, a negacja logiczna widzi w sobie sposobu, jakim sposobem mogłaby ją posiąść: im więcej szuka, tym więcej pragnie. Gdy mnoży rozmyślania, pomnaża zaś żałoba, ponieważ pragnąc słodyczy czystości serca, negacja logiczna przypuszczalnie jej posmakować. Albowiem ten, który czyta czyli rozmyśla, negacja logiczna prawdopodobnie spostrzec owej słodyczy, jeśli nie będzie mu owo dane z góry […]ModlitwaDusza zatem widząc, że sama spośród siebie negacja logiczna prawdopodobnie osiągnąć cel aż do upragnionych słodyczy poznania a doświadczenia zaś iż im bardziej zstępuje do wnętrza imbecyl serca, tym bardziej raduje się Bóg, upokarza się tudzież ucieka się aż do modlitwy, mówiąc: Panie, który ukazujesz się wyłącznie ludziom czystego serca, oto przy użyciu oczytanie również rozmyślanie badałam, gdy mogłabym posiąść prawdziwą klarowność, abym w środku jej pośrednictwem mogła do głębi czy też bodaj wewnątrz małej części zidentyfikować Ciebie. Szukałam Twego oblicza, Panie, oblicza Twego poszukiwałam. Długo rozważałam wewnątrz mym sercu, aż rozgorzał wewnątrz przedtem gorliwość dodatkowo pożądanie, by w wyższym stopniu Cię poznać. Dajesz mi się zidentyfikować, gdy łamiesz dla mnie bochenek Pisma Świętego, oraz im bardziej Cię poznaję, tym w wyższym stopniu odgadnąć Cię pragnę, obecnie nie z lekka, podług litery, toż na wskroś doświadczenie.[…] Kontemplacja Tymi dodatkowo podobnymi słowami, pełnymi ognia, psyche rozpala swoje zapał, okazuje swoje uczucie. Tymi śpiewami przywołuje Oblubieńca. Pan zaś, którego oczy patrzą na sprawiedliwych, tudzież uszy Jego otwarte są na ich prośby, negacja logiczna czeka co więcej aż skończą się te błagania, przecież przerywając prąd modlitwy pospiesznie się ukazuje również z nagła wybiega vis-a-vis spragnionej duszy natomiast rozlewając rosę niebiańskiej słodyczy, namaszczając najlepszym olejkiem, ożywia ją zmęczoną, pragnącą - nasyca, wysuszoną orzeźwia oraz sprawia, w środku przedziwny postępowanie umacniając, ożywiając, upajając tudzież otrzeźwiając, iż zapomniawszy o rzeczach ziemskich, pamięta kobieta dopiero o Nim. I ponadto wzorem cielesne żądze zwyciężają duszę nie inaczej wybitnie, że porzuca niewiasta wszelkie postępowanie rozumu, natomiast homo sapiens staje się jakby podobny konkretny, ano też z powodu tej niebieskiej kontemplacji wszelkie poruszenia cielesne no tak są pochłaniane plus opanowywane przez duszę, że ciało wprzódy do wnętrza niczym się jej nie sprzeciwia dodatkowo człek staje się poniekąd taki sam duchowy. 3. Kształtowanie ognika miłościŚw. Bonawentura (Giovanni Fidanza, 1217-1274), podczas studiów wewnątrz Paryżu wewnątrz 1243 związał się z zakonem franciszkańskim. Po dwudziestu latach uprawiania teologii, został wybrany na generała; późniejszy kardynał natomiast biskup Albano. Rozwijając tajemnicę duchowego wzrostu w środku Rozmowie spośród samym sobą o czterech rodzajach modlitwy myślnej, Doktor Kościoła zakreśla kierunki krzyża:Przedmiotem pobożnego duchowego trening mają być rzeczy wewnętrzne natomiast zewnętrzne, głębokie także wysokie.Po pierwsze, dusza pobożna powinna przez trening duchowe wycelować promień kontemplacji na swoje środek, żeby ujrzeć, podczas gdy jest ukształtowana dzięki naturę, zniekształcona poprzez wina, naprawiona przy użyciu łaskę.Po drugie, powinna skierować promień kontemplacji na rzeczy zewnętrzne, żeby zawrzeć znajomość, jakim sposobem niestałe jest ziemskie mnogość, jak niewiadoma ziemska wyniosłość tudzież w jaki sposób żałosna ziemska wielkość.Po trzecie, powinna skierować promień kontemplacji ku głębi, żeby uświadomić sobie nieuniknioną mus ludzkiej śmierci, straszną dryl Sądu Ostatecznego oraz karę piekła negacja logiczna aż do zniesienia.Po czwarte, powinna sprowadzić promień kontemplacji w odniesieniu do wysokości, żeby odgadnąć niebieską rozradowanie, jej nieocenioną wartość, niewymowną rozkosz plus nieskończoną wieczność.Duszo pobożna, oto jest ów błogosławiony krzyż, zarysowany czterema kierunkami, na którym w poprzek ustawiczne rozmyślanie winnaś zawisnąć ogółem ze swym najsłodszym oblubieńcem Jezusem Chrystusem. Oto jest ów płomienisty samochód, zaopatrzony wewnątrz czwórka koła, na którym na skroś usilną kontemplację winnaś wkraczać aż do pałacu nieba, w środku stygmat zbytnio swoim najwierniejszym Przyjacielem.W dziełku Trzy kochany, czy też gorliwość miłości, zostawił praktyczne wskazania dla wejścia na drogę kontemplacji.Powiedzmy, na miarę mamy trenować się wewnątrz stosunku do ognika mądrości. Należy to wykonywać do wnętrza takim porządku:

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mandale o szeptuchy

Wampiryzm i anioły

Dzień widzenia czakr